E-Bike Clinics
Ploegleider Lubberding vertelt over zijn missie
“Je fietst meer als je er plezier in hebt”
Na zijn carrière als profrenner is Henk Lubberding fietsclinics gaan geven. Dat maakte hem geknipt om ploegleider te worden van de Elektrische Wielerploeg. Toen BOVAG hem vroeg, was hij meteen enthousiast. “Een goede fietshouding en juiste handelingen geven meer fietsplezier. Als ondernemer heb je te weinig tijd om je klanten daarbij te helpen. Dus doe ik het.”
Maar ik kan toch al fietsen? Henk Lubberding hoort het bijna dagelijks: mensen die al jaren fietsen denken niets meer van hem te kunnen leren. “Aan het eind van mijn clinic zijn vooral de sceptici erg enthousiast. Ik heb heel veel geleerd zeggen ze dan, het werkt. Wat ik ze leer, is gevoel voor de fiets. Ik ben twee en een half uur met ze bezig. In die tijd zie ik precies hoe ze op de fiets zitten en wat ze doen. Er valt altijd wel iets te verbeteren. Sommige mensen zetten hun stuur zo hoog mogelijk, zodat ze lekker rechtop kunnen zitten. Maar op die manier kun je je armen niet ontspannen en krijg je allerlei klachten in je nek en je rug. En veel mensen zetten hun zadel te laag. Op de meeste modellen bereik je een optimale krachtenverdeling wanneer het zadel zo hoog staat dat je bij het afstappen alleen met je tenen aan de grond kan. Behalve wanneer mensen evenwichtsstoornissen hebben, want veiligheid en fietsplezier moeten voorop blijven staan. Als het zadel op de juiste hoogte staat, zul je uit het zadel moeten komen voordat je met je voet naar de grond gaat. Maar hoe doe je dat? Ik leg ze rustig uit dat ze niet met hun voet moeten bungelen. En als er mensen zijn die het wel goed doen, dan mogen zij het voordoen. Dat werkt nog beter dan dat ik het zeg of voordoet. Ik laat ze oefenen, net zo lang tot ze aan het eind van de clinic een noodstop kunnen maken. Vanuit hoge snelheid laat ik ze snel afremmen, tot ze stil staan met de voet aan de grond. Zonder om te vallen. Dan wordt die hele helmdiscussie ook overbodig.”
Henk over de E-bike
Toeverlaat
Als het op fietsen aankomt is Henk Lubberding haast niet te stoppen. In de TI-Raleigh-ploeg speelde hij vanaf eind jaren ‘70 de rol van “meesterknecht”. Tweemaal werd hij Nederlands kampioen, driemaal eindigde hij bij de beste 10 van de Tour de France. Later werd hij wegkapitein voor Panasonic, waar hij steun en toeverlaat was voor jonge renners. Die ondersteunende rol is hij na het einde van zijn profcarrière blijven spelen: samen met zijn vrouw Corina, eveneens oud-renster, geeft hij al jaren fietsclinics. Een belangrijke doelgroep zijn recreatieve race- en ATB-fietsers. Toen de e-bike een aantal jaar geleden aan zijn opmars begon, ging Lubberding ook denken over clinics voor elektrische fietsers. Zeker de doelgroep die de e-bike als eerste ontdekte, de ouderen, konden wel wat ‘Henk Lubberding’ gebruiken.
Is een e bike wel veilig?
Alle E-bike tips van Henk Lubberding vindt u op de YouTube pagina van Bovag
Comfort
“Een e-bike gaat harder dan een gewone fiets,” zegt Lubberding. “Daar moet iedereen aan wennen en ouderen al helemaal. Maar in de winkel krijgen ze alleen uitleg over de basis, de bediening van de techniek. Dat is ook belangrijk, want je moet wel weten hoe de elektronica werkt. Maar dan hebben mensen die fiets gekocht en als het dan drie weken later eindelijk mooi weer is en hij komt uit de schuur, dan weten ze niet meer precies hoe het werkt. Dan zijn ze meer bezig met de bediening dan met het verkeer. Dat leidt tot gevaarlijke situaties. Ook het op- en afstappen vergt enige oefening: een e-bike is immers een stuk zwaarder dan een gewone fiets, maar rijdt ook zo weg als je niet uitkijkt. Mijn rol is, om mensen meer gevoel te geven met de fiets. Ik breng ze bij hoe ze veilig op- en afstappen en hoe ze met het meeste comfort kunnen fietsen. Veel mensen zitten eenvoudigweg op een verkeerd zadel. Het draait echt niet alleen om de afstand tussen de zitbeenderen of een zadel past of niet. Ik laat mensen in de groep die klagen over zadelpijn wat andere zadels proberen. Als ze ontdekken dat fietsen geen pijn hoeft te doen en dankzij de juiste houding erg ontspannen kan zijn, zullen ze meer gaan fietsen. Ze hebben er meer plezier in. Dat is toch het mooiste wat je een fietser kan geven?”
Reuring
Lubberding maakt mensen vertrouwd met hun rijwiel. Daardoor fietsen ze veiliger en comfortabeler en dus met meer plezier. “Ik zie mezelf als aanvulling op de fietsverkoper. Ik breng mensen bij wat de fietshandelaar niet kan, omdat hij de tijd en de kennis er niet voor heeft. Maar bovendien zorg ik met mijn clinics dat mensen meer gaan fietsen. En mensen die meer fietsen, geven meer geld uit aan fietsen. Dat zullen ze doen bij de fietswinkel waar ze geleerd hebben hoe ze prettig moeten fietsen. Bovendien zullen ze dat ook doorvertellen aan hun vrienden en familie. Een clinic met Lubberding in uw bedrijf is dus niet alleen leuk voor de klanten, maar vooral ook leuk voor uw onderneming. Zo’n evenement met de Elektrische Wielerploeg en mij is dan ook bij uitstek geschikt voor de winter of voor een slecht voorjaar: geef er genoeg reuring aan, en u haalt nieuwe klanten binnen en twijfelaars over. Gewoon maar gaan zitten wachten tot het mooi weer wordt of de mensen vanzelf in de winkel komen is geen goed idee: als ondernemer zult u zelf aan de weg moeten timmeren. De Elektrische Wielerploeg en de ploegleider daarvan, bieden u genoeg mogelijkheden daarvoor.”
Wakker
Dat is voor Lubberding dan ook het mooie aan de BOVAG Elektrische Wielerploeg. “Het mes snijdt aan twee kanten,” zegt hij. “Enerzijds krijgen mensen door dat de e-bike leuk is en hoe ze er goed op kunnen rijden. Anderzijds krijgt het BOVAG-keurmerk een nieuwe impuls. Zelfs voor auto’s zegt BOVAG jonge mensen niet meer zoveel, laat staan als het over fietsen gaat. Maar dankzij de Elektrische Wielerploeg komt daar verandering in. Daarom vind ik het initiatief super. Een knappe gedachte van Rob en Niels. Nu al worden mensen wakker en ontdekken: oh, doet BOVAG ook iets met fietsen? We gaan net zo lang door tot iedereen weet dat het BOVAG-fietsbedrijf specialist is op het gebied van e-bikes en dat je daarheen moet voor advies, aankoop en onderhoud. En ikzelf ga net zo lang door tot al die kopers van e-bikes niet meer met hun been gaan bungelen, maar uit het zadel komen en dan hun voet naar de grond brengen. Ik ga net zo lang door tot iedereen een noodstop kan maken zonder om te vallen. Ik wil dat ieder lid van de Elektrische Wielerploeg met veel plezier en zonder zadelpijn heel veel kilometers maakt. Dat is mijn taak als ploegleider.”
Van Vliet Tweewielers, Hoorn
De voorbereiding was veelbelovend: Het team van Beukers Bike-Centre in Petten hadden fraaie filmpjes gemaakt en het Beukers E-Bike Event op allerlei manieren uitgedragen. Maar het voorjaar liet wel erg lang op zich wachten. “Helaas viel het Beukers E-Bike Event op de slechtste zaterdag van een toch al beroerde maand mei,” zegt Rick. Wij vreesden dus dat alles in het water zou vallen. Maar al om 8:30 uur stond er een meneer in regenpak op de stoep die geen probleem had met het weer. Als ik een e-bike koop, moet hij ook tegen regen kunnen, zei hij. Toen wist ik dat het goed kwam. Er zijn behoorlijk wat mensen geweest. Met de vlaggen, de tent en de auto hadden we veel bekijks. En de reacties vielen 100% mee. We mogen niet klagen over de verkopen die eruit gekomen zijn. We hebben Henk Lubberding alvast geboekt om een clinic te geven in september. Daarvoor nodigen we iedereen uit die dit seizoen een e-bike heeft gekocht, als extraatje voor onze klanten. Henk kan op een hele leuke manier overbrengen hoe je goed, veilig en comfortabel kunt fietsen, op een e-bike of op elke andere fiets.”
Rick Beukers: “Met de vlaggen, de tent en auto hadden we veel bekijks.”
Henk Lubberding oefent allerlei vaardigheden met deelnemers in Hoorn.
Gek van Fietsen, Alphen aan den Rijn
Rik de Bruin, mede-eigenaar: “Wij hebben onze e-bike-kopers uitgenodigd voor een toertocht door het Groene Hart. Op 22 juni reden we met 65 mensen een tocht van een kleine 45 kilometer. Onderweg hielden we pauze op een leuke locatie, waar koffie met gebak werd geserveerd. Vooraf kregen 16 mensen een clinic van Henk Lubberding. Eerlijk gezegd hadden wij niet zo’n goed beeld van wat Henk zou gaan doen. We dachten dat hij een stuk zou meerijden en aanwijzingen zou geven vanuit de volgauto. In plaats daarvan zette hij een stuk parkeerplaats af met pionnen. Daar heeft hij met 16 mensen van alles besproken en meteen geoefend: accelereren, hoe je je stuur goed gebruikt, open afstappen. Op het eind kon iedereen een noodstop maken zonder om te vallen. Ik heb veel dingen gehoord waarvan ik zelf dacht: o ja, je weet dat het zo moet, maar je moet er echt even op gewezen worden. Henk leert mensen veiliger, prettiger en zuiniger rijden en van hem nemen ze het meteen aan. Alle deelnemers waren erg enthousiast. We kregen reacties van mensen die zeiden dat ze al hun hele leven fietsten, maar allerlei dingen hadden geleerd die ze nog nooit hadden gehoord. Hoewel het weer niet bepaald schitterend was, hebben we toch een erg geslaagde dag neergezet. De Elektrische Wielerploeg heeft daar zeker aan bijgedragen. De clinics van Henk Lubberding zijn echt een toevoeging. Ik kan iedereen aanraden om van het aanbod gebruik te maken. Je kunt er echt iets leuks mee neerzetten. De Wielerploeg is een ontzettend goed en leuk initiatief.”
Mijn E-Bike toertocht door het Groene Hart
Gek van Fietsen in Alphen aan den Rijn heeft laatst een clinic georganiseerd met Henk Lubberding met daarbij een E-bike toertocht door het Groene Hart. Het was een zeer geslaagde dag, ondanks het slechte weer. Piet Berkhout, een consument, deelt zijn ervaring.
“Op invitatie van mijn zeer gewaardeerde fietsspeciaalzaak Gek van Fietsen, heb ik laatst aan een clinic deelgenomen die Henk Lubberding, een gevierd profwielrenner van de 80-er jaren, namens de BOVAG gaf. Al ruim 4 jaar rijd ik met veel genoegen en zonder schroom op mijn Giant elektrische fiets, maar wat heb ik nog een kennis opgestoken om veilig en comfortabel aan het verkeer deel te nemen. Onderwerpen als het op- en afstappen, het accelereren, het economisch rijden en het remmen kwamen stuk voor stuk aan bod en dat werd ons door Henk op een deskundige manier uitgelegd. Kortom het was voor mij en mijn medecursisten niet alleen een gezellige, maar zeker ook een leerzame ochtend. Nadien hebben wij, ondanks dat de regen gestaag viel, de theorie aan de praktijk getoetst, door de 45 kilometer uitgezette tocht op onze stalenrossen af te leggen en kwamen zo op plekken waar althans ik nog niet eerder geweest was. Met een stop bij Restaurant De Dijck, waar wij onthaald werden op een heerlijk kopje koffie en appelgebak kwamen wij voldaan, maar natuurlijk niet moe (onze e-bike!), terug op de thuisbasis Alphen aan den Rijn.” “Mijn complimenten voor het initiatief en de organisatie, is zeker op zijn plaats”.
Met een groet,
Piet Berkhout